Be
Inspired
We delen onze kennis
Theorie is abstract. En soms best een beetje stoffig. Interessanter wordt het als je theorie toepast om gedragsproblemen in de praktijk op te lossen. Dan gaat het leven en wordt het concreet. En juist daar valt nog een wereld te winnen. Wij inspireren je daarom graag met onze whitepapers en blogs. Daarin verklaren we gedrag in een bepaalde situatie en beschrijven we hoe je dat effectief verandert. Toegepast én theoretisch onderbouwd.
Evenementen
Whitepapers
Regelmatig publiceren we een nieuw whitepaper. Deze schijven we rondom een thema, waarbij we aangeven hoe inzichten uit de gedragswetenschappen en onze ervaringen bijdragen aan beter beleid, betere interventies en betere communicatie. Zo maken we wetenschappelijke kennis beschikbaar en toepasbaar en helpen we mens, merk, milieu en maatschappij vooruit.
BLOGS
Laat je inspireren door onze blogs, waarin we tips en inzichten delen. Je kunt deze direct zelf inzetten voor positieve gedragsverandering. Heb je zelf een interessante case of studie die je graag met anderen deelt? Of ben je op zoek naar kennis rondom een specifiek thema? Stuur ons dan even een berichtje. We helpen je graag op weg.
De voordelen van social design binnen gedragsverandering
Auteur: Jenthe Pronk De voordelen van social design binnen gedragsverandering Herken je dit? Je wil wel gezonder eten, maar die scherpe aanbieding van je lievelingschips
Hoe krijg je kiezers naar de stembus? 5 gedragspsychologische strategieën om het aantal stemmers omhoog te krijgen
Verkiezingstijd! 5 gedragspsychologische strategieën om het aantal stemmers omhoog te krijgen Op 22 november is het weer zo ver: dan gaan we allemaal massaal naar
De waarde van gedragspsychologie voor UX: cognitieve pijlers die een digitale User Experience maken of breken
De waarde van gedragspsychologie voor UX: cognitieve pijlers die een digitale User Experience maken of breken Stel: je start je dag en reist met de
5 manieren om uitstelgedrag effectief aan te pakken
Dat artikel schrijf ik volgende week wel. Het voorbereiden op die belangrijke bijeenkomst doe ik later. Herkenbaar? Wees gerust, je bent niet de enige. Iedereen vertoont regelmatig uitstelgedrag. Sinds we thuiswerken hebben we er door de toegenomen vrijheid zelfs meer mogelijkheid toe.
Een echt effectieve zonbeschermingscampagne? Kijk eens verder dan zonnebrand!
“Welke factor is beter: 50 of 30?” In de afgelopen zonnige zomerweken kwam het onderwerp weer veelvuldig langs: het gebruik van zonnebrand om ons tegen de zon te beschermen. Veel campagnes focussen op de risico’s van langdurig zonnen en het belang van het gebruik van zonnebrandcrème. Maar als we gedrag écht willen veranderen moeten we meer op andere gebieden focussen. Hoe ontwerp je wél een effectieve zonbeschermingscampagne?
Armoede en laaggeletterdheid gaan vaak hand in hand
Voor laaggeletterden is de kans aanzienlijk groter om in armoede terecht te komen. Maar: andersom is er eenzelfde effect; armoede leidt ook tot laaggeletterdheid. Er blijkt een sterke samenhang te zijn tussen deze twee zaken. Je kunt zo al snel in een negatieve spiraal terechtkomen.
Alleen strenger straffen is niet de oplossing: voetbalgeweld voorkomen en oplossen
Nu de toeschouwers dit seizoen weer naar de stadions mochten, was ook meteen het voetbalgeweld terug. Wat drijft mensen om aan voetbalgeweld mee te doen? Is eerder en harder straffen, zoals vaak wordt verkondigd, de enige oplossing? Of kunnen we met oplossingen vanuit de communicatie- en gedragswetenschappen meer bereiken?
Een training alleen organiseren voldoet niet
Laaggeletterdheid is een hardnekkig en veelvoorkomend probleem. Miljoenen Nederlanders hebben moeite met alledaagse taken zoals internetbankieren, (klein)kinderen voorlezen of een brief van de gemeente begrijpen. Om de taalvaardigheid van Nederlanders te verbeteren zijn er vele scholingsmogelijkheden, maar hoe krijg je deze doelgroep naar gepast scholingsaanbod? En hoe zorg je ervoor dat zij deze scholing afronden?
Van groene intentie naar gedrag
‘Kies bewust’: We weten heus wel dat er iets moet veranderen in onze manier van consumeren en we wíllen ook veranderen! Waarom lukt het puntje bij paaltje toch niet?
Beleid, Recht en Gedrag: gedragswetenschappen in plaats van intuïtie
Waarom leiden wetten lang niet altijd tot het gewenste doel? Benjamin van Rooij en Adam Fine richtten zich in het boek ‘The Behavioral Code’ op deze vraag. Vaak vallen de bedoelde resultaten zo tegen omdat er op intuïtie wordt afgaan wat menselijk gedrag betreft, in plaats van gedragswetenschappelijke inzichten te gebruiken.
Een duwtje in de goede richting
Zonder dat we het bewust doorhebben zijn er overal om ons heen nudges. Neem bijvoorbeeld Holle Bolle Gijs in de Efteling. Met zijn welbekende ‘papieeeer hieeeeer’, worden mensen op een leuke manier aangespoord om vuilnis niet op de grond, maar in zijn mond te gooien.
Goede Voornemens? Begin klein, om groots te eindigen!
2021 zit er weer op. Veel mensen zien 1 januari als een frisse start. New year, new me!
Na de kerstperiode, waarin we de teugels vaak toch een beetje laten vieren, is het weer tijd om ons leven te beteren en dingen anders te gaan doen. Daar horen natuurlijk de goede voornemens bij!
It’s the most wonderful time of the year
Het is weer die tijd van het jaar: tijd voor gezelligheid, lekker eten, terugkijken op het jaar en… cadeautjes. Maar hoe zorg je ervoor dat je het beste cadeau geeft? Lees snel verder!
Goal Gradient Effect: ‘We zijn er bijna!’
Als je wel eens zegeltjes hebt gespaard tijdens een supermarktactie, dan herken je misschien wel het scenario dat je bij een bijna volle kaart extra veel koopt om de kaart sneller te kunnen inleveren en je cadeau te krijgen. Dit is een voorbeeld van het ‘goal gradient effect’.
Black Friday: waarom blijven we kopen – en valt overconsumptie tegen te gaan?
Wat is de psychologie achter deze koopgekte? In deze blog lees je vijf redenen waarom ons brein zo gevoelig is voor de Black Friday Deals én alternatieven om op een duurzamere manier met deze dag om te gaan.
Gedragsverandering is geen trucje
We willen lezers inspireren met toffe technieken en interventies, maar tegelijkertijd willen we niet de indruk wekken dat dit ‘magische trucjes’ zijn waarmee je altijd grootschalige resultaten bereikt.
Daarom, in deze allereerste blog: drie gouden regels om in je achterhoofd te houden bij het lezen over gedragsveranderingstechnieken.