Be

challenged

Inzendingen nudge van het jaar 2024

Mensen stimuleren meer te bewegen door voetstapstickers te plaatsen richting de trap, waardoor de lift vermeden wordt! Een mooi voorbeeld van een NUDGE!

Er zijn talloze technieken en interventies die je voor gedragsverandering kunt inzetten. Eén techniek die de laatste jaren flink meer bekendheid heeft gekregen is ‘nudging’. Bij de Behaviour Club geloven we in de kracht van nudges: een goede nudge kan voor de gewenste gedragsverandering zorgen. Daarom organiseren we voor het vierde jaar op rij de ‘Nudge van het jaar’ verkiezing op donderdag 6 februari 2025. Het evenement vindt dit jaar opnieuw plaats in Amsterdam, in Chapter No. 2 aan de Stadhouderskade. De exacte tijd wordt binnenkort bekendgemaakt.
Meld je nudge aan voor donderdag 9 januari 2025 en wie weet word jij één van de finalisten!

Deelname aan het evenement en het insturen van de nudge is volledig kosteloos.

Wat verstaan wij
  • Een nudge is een duwtje in de goede richting om gedrag bewust of onbewust maar altijd ongedwongen te beïnvloeden.
  • Er wordt geen gebruik gemaakt van financiële beloningen, andere opties worden niet beperkt en er is sprake van keuzevrijheid.
  • Een nudge zorgt er alleen voor dat een bepaalde keuze aantrekkelijker wordt gemaakt.

STAP 1

Insturen nudges

Je kunt vanaf nu jouw campagne onderaan deze pagina voor de nudge van het jaar verkiezing aanmelden. Alle nudges die in 2023 in de praktijk zijn uitgebracht in Nederland of België mogen meedoen aan deze verkiezing.

Het indienen van nudges kan tot 5 januari 2024.

STAP 2

De verkiezing

Een deskundige jury van professionals uit het veld van gedragsverandering beoordeelt alle inzendingen en selecteert drie nudges die doorgaan.

Naast het resultaat van de nudge zullen ook de creativiteit en originaliteit van zowel het idee als de uitvoering een belangrijke rol spelen bij de beoordeling.

STAP 3

De finale: stemmen!

De drie finalisten worden in januari 2024 aan het publiek gepresenteerd. Stemmen kan vanaf dat moment via deze website. De uiteindelijke winnaar wordt gekozen door de punten van de jury en de stemmen van het publiek.

Tijdens de awardshow wordt de winnaar bekend gemaakt. Naast de eeuwige roem ontvangt de winnaar ook de prachtige ‘Nudge van het jaar’ award.

De concrete uitdaging

  • STUUR IN de inzendingen zijn gesloten
  • WE LETTEN OP originaliteit, (verwachte) effectiviteit en onderbouwing. 
  • DEADLINE 5 januari 2024, 23.59 uur
  • BEKENDMAKING FINALISTEN 22 januari 2024
  • STEMMEN 22 januari – 7 februari 2024
  • AWARDSHOW 8 februari 2024

zend hier je nudge in!

Beste nudge van 2024
Naam(Vereist)
Sleep bestanden hierheen of
Max. bestandsgrootte: 256 MB.
    Akkoord gebruik gegevens(Vereist)
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

    De finalisten van 2023

    Duurzaam bezorgen
    Dijksterhuis & van Baaren

    Hoe laat je consumenten bijdragen aan het terugdringen van de CO2-uitstoot bij pakketbezorging? Dijksterhuis & van Baaren stimuleerde webshopklanten om te kiezen voor bezorgen bij een pakketpunt door te informeren dat dit de duurzaamste keuze is.

    Dijksterhuis & van Baaren

    Lees hier meer over de nudge duurzaam bezorgen.
    Klik hier

    Rustaaaghh rijden
    Gemeente Den Haag

    Hoe zorg je ervoor dat verkeersdeelnemers hun snelheid verlagen? De Gemeente Den Haag beïnvloede op locaties waar te hard gereden werd op ludieke wijze het gedrag van de weggebruikers. Op de plekken met de displays werd gericht gehandhaafd door de politie.

    Gemeente Den Haag

    Lees hier meer over de nudge rustaaaghh rijden.
    Klik hier

    Plantaardig kiezen
    LIDL

    Hoe stimuleer je klanten om te kiezen voor het plantaardige alternatief van een product? LIDL maakte deze keuze toegankelijk door de plantaardige keuze zichtbaarder te maken, zo neemt een klant deze sneller in overweging.

    LIDL

    Lees hier meer over de nudge plantaardig kiezen.
    Klik hier