De voordelen van social design binnen gedragsverandering
Auteur: Jenthe Pronk De voordelen van social design binnen gedragsverandering Herken je dit? Je wil wel gezonder eten, maar die scherpe aanbieding van je lievelingschips
Als je wel eens zegeltjes hebt gespaard tijdens een supermarktactie, dan herken je misschien wel het scenario dat je bij een bijna volle kaart extra veel koopt om de kaart sneller te kunnen inleveren en je cadeau te krijgen. Dit is een voorbeeld van het ‘goal gradient effect’.
Het goal gradient effect houdt in dat wanneer we dichter bij een doel komen, we meer gemotiveerd zijn en harder gaan werken om het doel daadwerkelijk te halen. In de whitepaper die we in mei 2021 uitbrachten, bespraken we hoe het goal gradient effect ingezet wordt tegen COVID-19, én hoe je het zelf kan inzetten. Lees hieronder verder.
Het volhouden van de maatregelen kan best lastig zijn. Verschillende interventies maken gebruik van het goal gradient effect, om mensen te motiveren.
Een tracker die het percentage gevaccineerde inwoners bijhoudt (bron: overheid UK).
De Engelse NHS Coronavirus app heeft een countdown timer voor wanneer burgers in isolatie moeten
Wil je klanten, werknemers, of burgers motiveren om een bepaald doel te bereiken? De volgende principes kunnen helpen om het ‘gevoel van nabijheid bij een doel’ te stimuleren:
1. Toon visueel de progressie richting een doel, door middel van bijvoorbeeld een ‘progress bar’, of een ‘countdown timer’.
Voorbeeld: LinkedIn maakt gebruik van de ‘progress bar’ om leden te stimuleren hun profiel in te vullen. Deze progress bar start overigens nooit bij 0.
2. Moeten klanten of burgers veel moeite doen, of een lange tijd volhouden om een groot doel te bereiken? Split het grote doel dan in kleine doelstellingen, die makkelijker haalbaar zijn en waar ze dan steeds opnieuw naartoe kunnen leven. Nog motiverender is als mensen een kleine beloning krijgen bij het bereiken van een doel.
De taalcursusapp Duolingo heeft meerdere subonderdelen die je stap voor stap kunt voltooien, om zo naar een volgend niveau te gaan.
3. Geef mensen al een duwtje in de rug, zodat ze het gevoel hebben al progressie te hebben gemaakt richting hun doel, ook al zijn ze net begonnen. Dit kan bijvoorbeeld op de volgende manieren:
Een voorbeeld van twee koffiekaarten die werden gebruikt in een studie naar het goal gradient effect. Bij beide kaarten moesten klanten in totaal 10 stempels verzamelen, maar bij de rechterkaart, waarop al twee stempels stonden en men tot stempel 12 moest gaan, waren klanten gemotiveerder om de kaart vol te maken.
PS: Twijfel je over het toepassen van een bepaalde gedragsveranderingstechniek? Of wil je weten welke strategie je het beste kunt gebruiken voor jouw gedragsveranderingsvraagstuk? We denken graag met je mee. Aarzel niet om contact op te nemen. Meer leren over de verschillende mechanismes van sociale beïnvloeding? Schrijf je in voor onze training!
Door: Simone Krouwer
Auteur: Jenthe Pronk De voordelen van social design binnen gedragsverandering Herken je dit? Je wil wel gezonder eten, maar die scherpe aanbieding van je lievelingschips
Verkiezingstijd! 5 gedragspsychologische strategieën om het aantal stemmers omhoog te krijgen Op 22 november is het weer zo ver: dan gaan we allemaal massaal naar
De waarde van gedragspsychologie voor UX: cognitieve pijlers die een digitale User Experience maken of breken Stel: je start je dag en reist met de