De voordelen van social design binnen gedragsverandering
Auteur: Jenthe Pronk De voordelen van social design binnen gedragsverandering Herken je dit? Je wil wel gezonder eten, maar die scherpe aanbieding van je lievelingschips
Zonder dat we het bewust doorhebben zijn er overal om ons heen nudges. Neem bijvoorbeeld Holle Bolle Gijs in de Efteling. Met zijn welbekende ‘papieeeer hieeeeer’, worden mensen op een leuke manier aangespoord om vuilnis niet op de grond, maar in zijn mond te gooien. Maar er zijn ook subtielere voorbeelden. Zoals een vlieg in het urinoir, waar mannen op kunnen mikken tijdens het plassen, of een elektrisch bord langs de weg dat een blije smiley toont als je je aan de snelheidslimiet houdt en een boze smiley als je de limiet overschrijdt.
Een nudge is een duwtje in de goede richting om gedrag bewust of onbewust maar altijd ongedwongen te beïnvloeden. Er wordt geen gebruik gemaakt van financiële beloningen, andere opties worden niet beperkt en er is sprake van keuzevrijheid. Een nudge dwingt nooit: een nudge zorgt er alleen voor dat een bepaalde keuze aantrekkelijker wordt gemaakt.
Thaler en Sunstein, de grondleggers van de nudge, stellen dat als je weet hoe mensen denken, je de keuzes zo kunt ontwerpen dat je mensen kunt helpen om betere beslissingen te maken. Dit wordt keuzearchitectuur genoemd. Nudges spelen in op ons gedrag door kleine wijzigingen aan te brengen in de keuzearchitectuur, de manier waarop keuzeopties worden voorgesteld. Eigenlijk maak je met een nudge de keuze hoe je een keuze aan mensen presenteert.
Volgens Thaler & Sunstein, moet een nudge voldoen aan de volgende kenmerken:
Een voorbeeld van een nudge die aan al deze kenmerken voldoet, is als standaardmaaltijd in een kantine een gezonde optie serveren, maar mensen wel de mogelijkheid bieden om in plaats van deze gezonde optie ongezonde producten te bestellen (door deze ook gewoon op het menu te zetten). Het standaard serveren van de gezonde optie helpt mensen om gezonder te eten (een wens die veel mensen hebben), maar mensen kunnen de optie nog altijd gemakkelijk weigeren door alsnog de gezonde optie in te wisselen voor ongezondere opties. Hier moeten ze dan alleen dan actief om vragen.
Bij de Behaviour Club geloven we in de kracht van nudges: met kleine duwtjes kun je op een laagdrempelige maar effectieve manier voor gedragsverandering zorgen. Ook in Nederland en België wordt nudging regelmatig ingezet, maar welke nudges er allemaal worden gebruikt, wordt nog (te) weinig gedeeld.
Om elkaar te inspireren organiseerde de Behaviour Club de eerste Nudge van het Jaar verkiezing. Alle nudges die in 2021 in de Nederlandse of Belgische praktijk zijn uitgebracht mochten aan de verkiezing meedoen. Naast het resultaat van de nudge speelden ook de creativiteit en originaliteit van zowel het idee als de uitvoering een belangrijke rol bij de beoordeling. Uit alle inzendingen selecteerde de jury drie top-nudges als finalisten. Alle drie waren ze compleet verschillend, maar ook zeer inspirerend. We lichten ze in deze blog nog één keer uit.
1. De Corona Testadvies-tool
Hoe krijg je (verkouden) twijfelaars bijvoorbeeld toch zo ver om een afspraak te maken om te testen op corona? Behavioural Insight ontwikkelde de Testadvies-tool waarmee twijfelaars geholpen werden om toch een afspraak in te plannen en te gaan testen, ook al hadden ze niet het gevoel ziek te zijn.
De nudge maakt gebruik van drie verschillende psychologische principes:
De Testadvies-tool bleek effectief: de tool heeft bijgedragen aan meer testen. In anderhalve maand tijd – van halverwege juni tot eind juli 2021 – is deze tool meer dan 100.000 keer gebruikt. Na gebruik van de tool klikken er ongeveer 24.000 mensen door om een afspraak te gaan maken om zich te laten testen.
2. Het Helpende Bord (HAK)
Hoe zorg je ervoor dat kinderen onbewust meer groente eten? HAK ontwierp een speciaal bord, dat de weerstand om groente te eten verlaagt en door het slimme ontwerp kinderen laat denken dat ze kleinere porties groente eten, waardoor ze onbewust meer groente eten.
Het bord is dus zo ontworpen dat kinderen niet door hebben dat er meer groente op hun bord ligt. Daar zijn verschillende technieken voor gebruikt:
Kortom: een zeer vernuftige nudge, waar veel ouders dankbaar voor zullen zijn.
En dan… Als laatste licht ik de winnende nudge van de Nudge van het Jaar verkiezing 2021 uit nog een keer uit.
3. Nudged by Nose (Fama Volat)
Hoe kun je als gemeente zorgen voor minder afval dat ongewenst naast de containers wordt geplaatst? Fama Volat creëerde ‘Nudged by Nose’ voor de Eindhovense wijk Oud Woensel: vogelhuisjes die met citroengeur onbewust bewoners stimuleren om minder afval naast de container te plaatsen.
Hoe werkt deze nudge? De vogelhuisjes verspreiden citroengeur. Citroengeur wordt door het brein geassocieerd met ‘schoon’ en laat ons onbewust schoner gedragen. Door het verspreiden van de geur vindt er priming plaats: ons gedrag wordt onbewust beïnvloedt door de associaties van citroengeur met ‘schoon’. Dit is een beetje hetzelfde idee als de geur van versgebakken brood in de buurt van een bakker ervoor zorgt dat je trek krijgt en eerder geneigd bent de bakker in te lopen. Door de schone citroengeur zijn we eerder geneigd om de omgeving schoon te houden en dus afval in de container te plaatsen in plaats van ernaast. Nog een voordeel: geur is een taal die iedereen ‘spreekt’, ongeacht de verschillende culturele achtergronden.
En het werkte! Er werd in Oud-Woensel minder afval bijgeplaatst rondom de ondergrondse containers, de schoonbeleving in de wijk ging van onvoldoende naar voldoende en er was minder zwerfaval in de wijk.
De nudge was zeer creatief én effectief. Dat vond het publiek ook: ‘Nudged by Nose’ is de Nudge van het Jaar 2021!
Geïnspireerd en gemotiveerd geraakt om mensen dat ene duwtje in de goede richting te bieden? Natuurlijk organiseert de Behaviour Club eind dit jaar weer een nieuwe Nudge van het Jaar verkiezing. Dus heb je dit jaar een toffe nudging case, dien deze dan zeker voor de nieuwe verkiezing in. Zo blijven we elkaar inspireren!
Door: Zita Moreno Perez
Auteur: Jenthe Pronk De voordelen van social design binnen gedragsverandering Herken je dit? Je wil wel gezonder eten, maar die scherpe aanbieding van je lievelingschips
Verkiezingstijd! 5 gedragspsychologische strategieën om het aantal stemmers omhoog te krijgen Op 22 november is het weer zo ver: dan gaan we allemaal massaal naar
De waarde van gedragspsychologie voor UX: cognitieve pijlers die een digitale User Experience maken of breken Stel: je start je dag en reist met de