Be

Trained

GEWENST GEDRAG REALISEREN BIJ LAAGGELETTERDE KLANTEN

Ongeveer 1 op de 7 volwassenen in Nederland is laaggeletterd. Grote kans dus dat ook jouw organisatie te maken heeft met laaggeletterden in je klantengroep (huurders, inwoners, klanten, enz.). Hoe ga je als organisatie effectief met deze groep om? 

Dat leer je in de 2-daagse training die we aanbieden samen met Taal voor allemaal. Je leert ons B5-model toepassen om te stimuleren dat jouw klanten met laaggeletterdheid gewenst gedrag laten zien. Je leert deze klantengroep beter te bedienen. Dit model beschrijft de 5 belangrijkste uitdagingen bij de omgang met laaggeletterden: bereiken, begrijpen, beïnvloeden, bekwaamheid en beleid.

Helder communiceren speelt een belangrijke rol. Je gaat in de training  actief aan de slag met (eigen) communicatiemiddelen en leert begrijpelijk(er) te schrijven, beter beeld te kiezen en afwegingen te maken wat betreft ontwerp.

Maar: om gewenst gedrag te realiseren bij laaggeletterde klanten, is het slim om ook verder te kijken. Want als je mensen überhaupt niet bereikt, kun je roepen wat je wil. En als laaggeletterden denken iets niet te kunnen, dan is helpen handiger dan informeren.

Het B5-model biedt uitkomst; voor iedere uitdaging krijg je praktische tips die je leert toepassen. Je leert niet alleen wát werkt, maar ook waaróm het werkt, zodat je de tips direct in de praktijk kunt brengen.

Laaggeletterden beter bedienen heeft deze voordelen:

  • Je stelt hen in staat om beter deel te nemen aan de maatschappij.
    Zo sluit je niemand uit en werk je aan een meer inclusieve samenleving.
  • Ook klanten zonder laaggeletterdheid profiteren van jouw aanpak.
  • Je bereikt je doelen beter als organisatie, want mensen die jou direct begrijpen maken minder fouten, stellen minder vragen en zullen minder snel een klacht indienen.

 

3-daagse boost training gedragsverandering

Wanneer   
6 november en 27 november 2023

Waar
Amsterdam Noord

Tijden
Beide dagen van 9.30 tot 16.30 uur

Kosten
1250 EUR exclusief BTW (introductieprijs), inclusief lunch

Meteen meer lezen?

Programma

De  training bestaat uit 2 volle dagen. Het tijdschema ziet er voor beide dagen als volgt uit: 

Inloop:                9.00- 9.30 uur
Dagdeel 1:         9.30-12.30 uur
Lunch:                12.30-13.30 uur
Dagdeel 2:        13.30-16.30 uur

Dagdeel 1: laaggeletterden begrijpen en een inclusieve strategie

    • Kennismaking en uitleg trainingsdagen
    • Wat is laaggeletterdheid?
    • Laaggeletterden begrijpen: kenmerken, gedrag, emoties, coping
    • Ervaringsverhalen
    • Uitdagingen binnen jouw organisatie bij de omgang met laaggeletterden
    • B5-model: uitdagingen en tips voor een meer inclusieve strategie
    • Inclusieve strategie opstellen: hoe kan jouw organisatie meer inclusief opereren en communiceren?

Dagdeel 2: begrijpelijk communiceren

  • Hoe lezen en begrijpen we?
  • De risico’s op miscommunicatie bij ontvanger en zender
  • De nadelen van onbegrijpelijke communicatie
  • Taal voor allemaal kan helpen
  • Een goede voorbereiding is het halve werk
  • Richtlijnen voor schrijven in Taal voor allemaal
  • Oefenen met schrijven

Dagdeel 1: begrijpelijk beeld, treffende tekens en duidelijk design

    • Hoe werkt je perceptie en wanneer is iets zichtbaar?
    • Betekenisgeving van beeld: hoe werkt dat?
    • Richtlijnen voor het gebruik van begrijpelijk beeld
    • Tekens: wat zijn iconen en symbolen?
    • Richtlijnen voor het gebruik van treffende tekens; wanneer gebruik je wat?
    • Aandachtspunten voor duidelijk design: snoeien, hiërarchie, doseren en categoriseren.
    • Kleurenpsychologie en het gebruik van de juiste lettertypes
    • Voorbeelden: brieven, websites en brochures analyseren en evalueren op het gebruik van beeld, tekens en design

Dagdeel 2: oefening baart kunst en het belang van testen

  • Feedback op de schrijfopdracht
  • Online teksten zijn anders dan op papier: digitale informatie en begrijpelijkheid
  • Herkennen van valkuilen bij schrijven
  • Het belang van testen
  • Begrip en acceptatie
  • Testonderdelen bij Taal voor allemaal
  • Begrijpelijke communicatie doet ertoe
  • Ja maar… omgaan met weerstand
  • Terugkoppeling naar het B5-model
  • Afsluiting en evaluatie

Inschrijven