Be
challenged
Nudge van het Jaar 2022
Neem je toch de moeite om afval in de mond van Holle Bolle Gijs te gooien in plaats van het te laten liggen? Al is het maar om zijn reactie te horen? Een mooi voorbeeld van een NUDGE!
Er zijn talloze technieken en interventies die je voor gedragsverandering kunt inzetten. Eén techniek die de laatste jaren flink meer bekendheid heeft gekregen is ‘nudging’. Bij de Behaviour Club geloven we in de kracht van nudges: een goede nudge kan voor de gewenste gedragsverandering zorgen. Daarom organiseren we de ‘Nudge van het jaar’ verkiezing.
Wat verstaan wij onder een nudge?
Een nudge is een duwtje in de goede richting om gedrag bewust of onbewust maar altijd ongedwongen te beïnvloeden. Er wordt geen gebruik gemaakt van financiële beloningen, andere opties worden niet beperkt en er is sprake van keuzevrijheid. Een nudge zorgt er alleen voor dat een bepaalde keuze aantrekkelijker wordt gemaakt.
De verkiezing
Alle nudges die in 2022 in de Nederlandse of Belgische praktijk zijn uitgebracht mogen meedoen aan de verkiezing. Naast het resultaat van de nudge zullen ook de creativiteit en originaliteit van zowel het idee als de uitvoering een belangrijke rol spelen bij de beoordeling.
Een deskundige jury van professionals uit het veld van gedragsverandering beoordeelt alle inzendingen en selecteert drie nudges die doorgaan naar de finale van de ‘Nudge van het jaar’.
De finale: stemmen!
De verkiezing is uiteindelijk een publieksprijs. De drie finalisten worden op 9 januari 2023 aan het publiek gepresenteerd. Stemmen kan vanaf dat moment via de website van de Behaviour Club. Op 8 februari wordt de winnaar bekend gemaakt tijdens de CASI kennissessie in Pand Noord, Amsterdam. Naast de eeuwige roem ontvangt de winnaar ook de prachtige ‘Nudge van het Jaar’ award.
Winnaar van 2021
De winnaar van 2021 was Fama Volat, met hun ‘Nudged by Nose’


De jury van 2022

Michel
Buhrs
Directeur

Sander
Palm
Partner bij Behavioral Insight, auteur boek ‘Golden Behaviours’

Liliane
Ruyters
Strategisch Beleidsadviseur Kwaliteit en Innovatie Servicecentrum Drechtsteden

Paulien
Schieven
CCO bij Ipsos
De concrete uitdaging
- STUUR IN via onderstaand formulier
- WE LETTEN OP originaliteit/uniciteit, (verwachte) effectiviteit, onderbouwing, leesbaarheid, creativiteit
- DEADLINE 4 januari 2023, 23.59 uur
- BEKENDMAKING FINALISTEN 9 januari
- STEMMEN 9 t/m 17 januari
- BEKENDMAKING 8 februari, 14.00-17.00, Pand Noord, Amsterdam