andc & vvn:
Dynamische snelheidsborden

Waarom verdient deze nudge de titel ‘Nudge van het jaar’?
Deze nudge speelt in op een urgent en maatschappelijk probleem: te hard rijden binnen de bebouwde kom, een belangrijke oorzaak van verkeersongelukken. Dit jaar is de nudge extra relevant, nu steeds meer steden de snelheid verlagen van 50 naar 30 km/u.

Onze interventie, ontwikkeld in samenwerking met Veilig Verkeer Nederland en gedragsbureau Dijksterhuis & Van Baaren, combineert gedragswetenschappelijke inzichten met innovatieve technologie. Met een dynamisch scherm en ingebouwde snelheidssensoren langs de weg geven we automobilisten directe, persoonlijke feedback op hun snelheid. Door middel van een bewegende boodschap halen we hen uit de automatische piloot en maken we hen bewust van hun rijgedrag. Kinderen op het scherm belonen goed gedrag met een duimpje omhoog of waarschuwen wanneer er te hard wordt gereden. Dit plaatst bestuurders in een zorgzame rol, wat hen motiveert hun snelheid aan te passen.

Op wie is de nudge gericht?
Automobilisten

Wat is het doel van de nudge?
Het doel van deze nudge is om automobilisten bewust te maken van hun snelheid door middel van directe feedback op hun rijgedrag. Door deze feedback te laten geven door kinderen, worden bestuurders aangesproken in hun rol als zorgdrager, wat hen motiveert hun snelheid aan te passen. Het uiteindelijke doel is het verbeteren van de verkeersveiligheid.

Van welk psychologisch principe/bias maakt de nudge gebruik?
De nudge maakt gebruik van meerdere psychologische principes: disrupt-then-reframe door automobilisten met een dynamisch scherm langs de weg uit hun automatische gedrag te halen, handelingsperspectief en de sociale norm door duidelijk te laten zien welk gedrag gewenst is, directe feedback op hun snelheid en altercasting door hen in de rol van zorgdrager voor kinderen te plaatsen.

Waar heeft de nudge plaatsgevonden?
De eerste pilot met het scherm heeft in Breda plaatsgevonden. Daarna is de nudge op verschillende locaties toegepast: Helmond, Oirschot, Den Dungen en Sint-Michielsgestel.

Wanneer heeft de nudge in 2024 plaatsgevonden?
De nudge heeft op verschillende locaties gestaan gedurende het afgelopen jaar.

Wat was het resultaat van de nudge?
Het effect van de nudge is gedurende vier weken gemeten en vergeleken met een controlelocatie. Op de locatie met het scherm daalde het percentage hardrijders van 57,3% naar 44,5%, terwijl dit op de controlelocatie juist steeg van 49,1% naar 52,9%. Daarnaast nam de gemiddelde snelheid op de interventielocatie significant af van 34,7 km/u naar 32,89 km/u, terwijl deze op de controlelocatie licht toenam van 32,83 km/u naar 32,89 km/u.

De effectmeting is gebaseerd op robuuste data, er zijn in de pilotperiode namelijk meer dan 200.000 voertuigen gemeten.